• top-banner
  • top-banner
  • top-banner
الاثنين 22 ربيع الأول 1439 الموافق 11 ديسمبر 2017
الرئيسية » تقارير و تحقيقات » مفاجآت الأفراح المصرية 2017 تحقق ملايين المشاهدات عبر السوشيال ميديا من بينها أفراح فى الزقازيق

مفاجآت الأفراح المصرية 2017 تحقق ملايين المشاهدات عبر السوشيال ميديا من بينها أفراح فى الزقازيق

Advertisement

 

 

كتبت | أسماء الهادي

«زغرودة حلوة .. فستان أبيض وطرحة.. وفرحة بألوان الورود» أجواء مفعمة بالسعادة والفرح حلم يراود كل فتاة منذ الصغر، فتاة ظلت تلهو منذ طفولتها متقمصة دور العروسة في مشيتها وملبسها وحتى تصفيفة شعرها، تكبر وتصبح في عمر الزواج، اليوم الذي يظل ذكراه طوال العمر لما به من مميزات لاتنسى، تلك العروس التي تتألق في ليلة زفافها لتطل بثوبها الأبيض الطويل في غاية الجمال والروعة، ببتسامتها وسعادتها، ليصبح ترتيبات هذا اليوم هو محور حياتها، فتشارك تفاصيله ولحظاته مع كل من حولها.

مشاعر طيبة تعبر عن الأماني الصادقة يبثها الأهل والأقارب والأصدقاء للعروسين، حفل زفاف صار يشغل الجميع لشهور بتفاصيل ليلة لن تتجاوز إلا ساعات قليلة.

وكان أبرزها عدة فيديوهات لاستعراضات فقرات في حفلات هذه الأيام للتعبير عن الفرحة، والتي أصبحت حديث مواقع التواصل الاجتماعي فى الفترة الأخيرة ومنها أفراح محافظة الشرقية .

الفيديو الأول كان بعنوان ضحك هيستيرى على المفاجأة اللى عملها أخوات العروسة المجانين: وهذا الحفل كان بإحدى قاعات الأفراح بمدينة الزقازيق ، وحقق أكثر من « 2 » مليون مشاهدة .

حيث احتفل أخوات العروسة بإلقائهم أغنية لها للتعبير عن فرحتهما لأختهم قائلين:

يلا نفرق لمتنا.. عايزينك تمشي من بيتنا.. دا لما تسيبي البيت هيبقى أهدى أكيد.. عايزين نشوف أكل عيشنا.

أربع سنين كتير.. فى المشاكل والتحوير.. لا بجد طلعت روحنا.. واديها أهو بتتجوز اللحظة اللي بنتمناها.. دا جهزها مالي أوضتنا هتاخده خلاص معاها وترتاح حياتنا.. صحباتك بقوا متجوزين.. وكمان عيال مخلفين.. يلا بقى شدو حيلكوا ونخلف عيلة تكبر بعيال حسن وأميرة وماما تفرح بيهم وتنسى حوار جوازنا.

ليعلق أحد المشاهدين: «الفيديو ده حلو بزيادة كل ما أشوفو أدمع من الفرحة الي فيه ومامتهم حساها طايرة بيهم وبالحب إلي بينهم ربنا يخليهم لبعض وما يفرق بنهم أبدًا».

دخول عروسة بالموتوسيكل في قاعة فرحها والبنزين خلص فرح« باسم ورغدة» الذي أقترب من 3 مليون مشاهدة بعد بقديم أغنية ” مافيهاش بنزين ” من قبل العريس والعروسة وأصدقائهم 

أحتفل عريس وعروسة بيوم زفافهم ليغني كلاً منهما أغنية مختلفة:

يلا يارغدة أنزلي خلاص.. هتفرجي علينا الناس.. خلي فى شوية أحساس.

رجالة مجانين متخلفين سيبينا سنين قاعدين بايرين.. طب زفة مين خلينا ساكتين قولي لاسماعيل مفيهاش بنزين.

 

3 مليون مشاهدة لا يعد رقم قياسي أمام هذا الفيديو الذي أقترب من تحقيق الــ 30 مليون مشاهدة وكان بعنوان.. انهيار العروسة من البكاء بسبب تأثرها بأغنية أخواتها عملوها مفاجأه:

حيث انهارت العروسة من البكاء بعد مفاجأ أخويها وغنائهم فى ليلة زفافها قائلين:

عليلنا المزيكة يامان.. الزغرودة الحلوة فين.. احنا جيين الليلة عشان المجانين هيزيدوا اتنين.. صعبتوا عليا قلبي معاكوا فكروا تاني الوقت معاكوا..  أعقلوا دي الأيام تعبانة متفكروش إن حياتكم جنة دي هتبقى حياتكوا بتنجان.. كلها شهرين وهتتمنى يوم تاني من أيام زمان.. بصي خديها مني نصيحة يارودي فكك بقى من الجوازة دي فى الأخر دي هتبقى فضيحة لو مش قد المسئولية.

ليعلق أحد مشاهدي الفيديو: «بجد الفيديو جامد جدا ربنا يخلكوا لبعض»

أما عن فيديو لعروسين أحمد حشاد و أماني بأغنية «فرحتنا» فقد تجاوز الــ 20 مليون مشاهدة 

حث قام عروسين يوم زفافهما بالإحتفال بأغنية تعبر عن فرحتهما قائلين:

ياحياتي ياما حلمنا باليوم ده وصبرنا ياعمري كتير.. وأخيرًا هيجمع بينا بيت واحد وحب فى قلوبنا كبير.

ياحبيبي أنا مرتاحة وقلبي مطمن عشان وياك.. وسنيني هتبقى أحلى عشان ياحبيبي هعشها معاك.

فرحتنا أهي باينة فى عيونا وليه هنداري اللي حسين بيه مابقينا لبعض خلاص.. اليوم ده يولد من الأحلام زأزاي بقى نلقى كلام يوصف الإحساس.

ليعلق البعض: «الأغنية جميلة جدًا وأنا حبيته وكلمتها روعة حبيتها أووي».

وعن هذا الفيديو الذي ظهر فيه بذي عسكري بأحد قاعت مدينة الزقازيق .. وتقدم الحفل زفتة بمارش عسكري ليكون حديث مواقع التواصل الاجتماعي داخل محافظة الشرقية وخارجها ، وقد تجاوز هذا الفديو 3 مليون مشاهدة :

حيث بدأ عريس يوم زفافه بلبس زي عسكري ليحتفل بهذا اليوم باختلاف مستقبلًا الجميع بالتهاني ليكون الأحتفال بالأناشيد الوطنية : تحيا جمهورية مصر العربية.. تحيا جمهورية مصر العربية.

دخل نجوم الرياضة أيضا فى المنافسة بعد ظهور للاعب أهلي ” عمرو السولية ” الذي فاجأ عروسته يوم زفافهما بهدية الفنان رامي جمال ، ليقترب هذا الفيديو من الــ 3 مليون مشاهدة :

عريس أهلاوي وعروسة زملكاوية يحصدون أكثر من مليون مشاهدة : 

قام أصدقاء العروسين بالإحتفال بهم بأغاني للنادي الأهلي والزمالك ليعلق أحد رواد التواصل الاجتماعي قائلاً: «أجدع عروسه في الدنيا واقفة بطولها وسط كل الأهلاوية دول عاش مبروك»

أجمل مفاجأة من أخ لأخته في فرحها بأغنية أخو العروسة «أختي حبيبتي» الذي تجاوز أيضا الــ 2 مليون مشاهدة

الفرحة اللي أنا حاسس بيها لا قادر أقولها ولا أحكيها.. أختي حبيبتي وضي عيوني لعريسها بأيدي هوديها.

من يوم ماوعينا ع الدنيا مفرقناش بعضنا لو ثانية.. على عيني أنك تبعدي عني دمعتي مش قادر أخبيها.

وأوعي تنسي أن انا حضنك سرك أخوكي.. سندك ضهرك وأوعي تخافي من أي حاجة وهجبلك حقك لودايقك.

 

قام أحد أصدقاء العريس بالإحتفال به بطريقة خاصة، حيث تناولوا بعض الأغاني المبهجة لإحياء يوم زفافه ليعلق البعض: «بجد الفرحة في أصحابك أما يكونو جمبك في ليلة العمر»

 

زفولي حبيبتي رولا يلا أواام زفوها.. دا عريسها ألف مشاء الله جاي والنور مالي عنيه.
شوفتوا الدنيا أهي ضحكت ليا أوم الليلة.. سحر جمالها مالوا زي جماله الليلة وعريسها جاي هياخدها أيده كده فى أديها.
الله أكبر عليكوا يافرحة عنيا.

Advertisement