أخبار العالمسلايد

التموين تستبعد فئة جديدة من منظومة الدعم

التموين
بطاقات التموين

كتب | شادي زعبل

قال وزير التموين والتجارة الداخلية أن هناك فئة جديدة ستدخل في دائرة المحذوفين من منظومة الدعم وصرف المقررات بالبطاقات التموينية .

وأضاف وزير التموين إنه لن يتم صرف أي مقررات تموينية لمن يزيد دخلهم الشهري عن 10 آلاف جنيه معبراً: اللي هيزيد دخله عن 10 آلاف جنيه مش هنديله تموين.

وأدرج في مؤتمر عقده ببلبيس أنه لا بد من حصول المواطنين على حقوقهم كاملة بعيداً عن الاستغلال وأن التموين تسعى لوضع نظام منضبط لتنقية المستحقين.

اقرأ أيضاً: حقيقة إضافة 6 ملايين مولود على بطاقات التموين

وشدد، بطمنكم ومنكم من اللي يقولك الرغيف هيبقى بـ60 قرش، قبل ما يبقى بـ60 قرش حضرتك هتلاقي على بطاقة التموين بتاعتك نازل 55 قرش وتدفع أنت بس 5 قروش واللي ملوش كارت هيدفع 60 قرش.

وتابع وزير التموين: علشان كده هيدفعوا ثمن الشوال قبل ما يستلموه، لو دفعوا التمن قبل ما يستلموه هيلحسوا السير، كلهم لو مشيوا بما يرضي الله هيعملوا قرش محترم.

وواصل: هدفنا الأساسي تحقيق فائدة المواطن، والناس اللي بتسيب الكارت بتاعها للمخبز وبيحصل تلاعب كبير، لكن لما يبقى الكارت فيه فلوس هتسيبهوله؟ لا عرفت ليه بقول يبقى فيه فلوس ده لمصلحتك، إصحوا دي مليارات حق للناس.

shady zaabl

كاتب صحفي مصري مهتم بالمواقع الإلكترونية وإدارتها وكتابة المقالات في جميع الأقسام وذو خبرة في الصحافة والإعلام والمحتوى لـ 5 سنوات وفقً لدراسة أكاديمية وتطبيق عملي .
زر الذهاب إلى الأعلى