صحة

توقف عن تناول السكر «الدايت» فوراً

%D9%85%D9%83%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%AA %D8%B3%D9%83%D8%B1

يتناول الكثير من الناس “السكر الدايت” كبديل للسكر الأبيض سواء من أجل فقدان الوزن أو يستخدمه المصابين بمرض السكر لتحلية المشروبات، ويتجاهل البعض أضرارها.

ويشرح معاذ خالد دكتور العلاج الطبيعي أضرار السكر الدايت في عدة نقاط:

– أولا: هناك فقط 5 أنواع من سكر الدايت مصرح بها من منظمة الغذاء والدواء العالمية FDA وذلك لاستبعاد كونها مسرطنة، حتى ده غير مؤكد لأن ده بيجرى بحثه بالنسب المسموح بيها يوميًا وهي نسب قليلة جدًا لا تتناسب أبدًا مع الكميات المهولة المستخدمة، وهذا ليس مجرد افتراضات لكن حسب ما نشر مؤخرًا على موقع جامعة “هارفرد” أنهم في الحقيقًة ميعرفوش تأثير الكميات الكبيرة مسرطنة أو لا.

– ثانيا بتزود احتمالية الإصابة بمرض السكر type 2 بنسبة 67% عن أي إنسان لا يتناولها وأمراض القلب وبخاصة تصلب الشرايين ومتلازمات التمثيل الغذائي بنسبة 36%.

– ثالثا: في حالة “الدايت”:

1. بدائل السكر بها طعم سكري زائد عن السكر الطبيعي وبالتالى بتزود كمية معالق السكر اللي بتحتاجها في الطبيعي.

2. مع الوقت بتستبدل مواد قيمتها الغذائية عالية زي الخضار والفاكهة بمواد أقل جدًا.

3. عدم الربط ما بين الرجيم والسكريات له تأثيرات عكسية على الوزن.

4. حسب نتائج San Antonio Heart Study: اللي شربوا 21 مشروب دايت في الأسبوع كانوا مرتين أكثرعرضة للإصابة بمرض السمنة من غيرهم.

5. منظمة القلب الأمريكية ومنظمة السكر الأمريكية عاملة تحذيرات من استخدام أنواع السكر دي بالفعل.

– نصيحة ارجعوا للطبيعة لكل حاجة طبيعية أكتر للفواكة والسكر الطبيعي بتاعها، ولو لزم الأمر السكر الأبيض موجود بس نقلل منه بلاش أدوية وبلاش حاجات صناعية، يعني وبلاش 5 ملاعق سكر على كوباية الشاي دي خالص، السكر والملح بالعموم سُمَان أبيضان.

المصدر

shady zaabl

كاتب صحفي مصري مهتم بالمواقع الإلكترونية وإدارتها وكتابة المقالات في جميع الأقسام وذو خبرة في الصحافة والإعلام والمحتوى لـ 5 سنوات وفقً لدراسة أكاديمية وتطبيق عملي .
زر الذهاب إلى الأعلى