مقالات

محمد الشافعي| يكتب:كفاية تعيش برأي غيرك

الشافعي يكتبكفاية تعيش برأي غيرك

القرارات اللي طول الوقت بتأجلها بسبب رأي أشخاص تانية شايفه أن اللي هتعمله مش مهم أو ملوش لازمة هفكرك أن المهم ليك ليس بالضرورة يكون مهم ليهم .

بلاش تلعب دور الموجه في حياة الناس ، لأنك هتظلمهم برأيك اللي ممكن يكون نابع عن الخوف أو القلق ، إذا كان اللي قدامك عنده استعداد يجرب و يعمل حاجة جديدة و الحاجة دي متغضبش ربنا و لا هتسبب ليه ضرر ، يبقي دورك أنك تشجعه فقط و بلاش النصيحة المحبطة اللي دايما بتكون سبب أنهم يقفوا مكانهم حاول تفرق بين اهتماماتك و اهتماماتهم.

يعني و احد صاحبك قالك أنا بفكر اقرأ الفترة اللي جاية إيه رأيك ؟ تقوم أنت بدل ما تشجعه علشان يبدأ يقرأ ، تقوله أنت يعني هتستفاد إيه لما تقرأ، و تفضل تقوله نصائح من وجهة نظرك مهمة و هتفيده و هي للأسف بتحبطه و بتسد نفسه أنه يجرب .

عايز أقولك حاجة ممكن متكونش واخد بالك منها و أنت بترد عليه لما جه يعرض عليك اللي عايز يعمله ، أن في الوقت ده هو شايفك مهم في حياته و رأيك هيفرق معاه بيكون محتاج منك دعم و تشجيع مش إنك تنصحه بطريقة تخليه يفضل مكانه ميتحركش.

أعرف بنت قبل كده عملت معايا جلسة كوتشينج بسألها ليه فكرتي تعملي الجلسة ؟ قالت ؛ أنا بقالي أكتر من سنة محتاجة اعملها (خلوا بالكم من كلمه محتاجة) و لما قولت لصحبتي عايزة أعمله جلسة كوتشينج ردت عليا هو إنتي مريضة نفسية علشان تعملي كده و بعدين إنتي مش محتاجة صلي ركعتين لله وهتبقي كويسة.

البنت فضلت متابعة الصفحة و الحاجات اللي بعملها و لسه جواها هدف إنها تعمل الجلسة ، المهم في مرة نزلت Feedback لبنت عملت معايا جلسة كوتشينج و كان عندها مشكلة في التعامل مع زمايلها اللي معاها في الدراسات العليا و بعد فترة من بعد الجلسة بعتت ليا إنها الحمد لله نجحت و طلعت الأولي علي القسم بتاعها و أن الجلسة ساعدتها في كده هي شافت البوست ده و قررت تعمل الجلسة و قالت كفاية تأجيل لحد كده و خاصة لما المشكلة بدأت تزيد أكتر.

المهم عملت الجلسة امبارح و بعد ما خلصنا قالت عايزة أقولك حاجة يا كوتش .
قولت اتفضلي .
قالت ؛مكنتش متخيلة إني هتكلم و أقول كل اللي جوايا كده و فعلًا ندمت إني مجتش من سنة عملتها

حاجات كتير ممكن تكون مأجلها أو قررت متعملهاش لمجرد إنك أخدت رأي غيرك و قالك لا متعملش كده ، الفكرة أن الناس متعرفش كل تفاصيل حياتك فتأكد إنهم مش هيقدروا يساعدوك زي نفسك.

كفاية تعيش برأي غيرك مش هيحصل حاجة لما تجرب.

أحمد الدويري

كاتب صحفي منذ عام 2011 ، أكتب جميع أنواع قوالب الصحافة، تعلمت الكتابة بشكل جيد جدًا من خلال موقع الشرقية توداي الذي انضممت له منذ عام 2012 وحتى الآن
زر الذهاب إلى الأعلى